Er du en racer som alltid får gjort alle ting til rett tid? Eller er du mer typen som konstant er på etterslep og trenger å bli minnet om hva som bør gjøres? Uansett kan bygget du er ansvarlig for, være tjent med at du inngår en serviceavtale på vedlikehold av brannvernutstyret. Bruk to minutter på å finne ut hvorfor!
Som du sikkert er kjent med skal alt brannvernutstyr kontrolleres minst en gang per år. Likevel er det er mange som ikke har dette i sine rutiner og som får gjennomført kontrollene litt tilfeldig. Og det er nettopp her serviceavtaler kan være til stor hjelp, noe jeg kommer tilbake til. Men først litt om hva du kan forvente hvis du bestiller en kontroll.
Brannsikring med full kontroll
En fullstendig kontroll innebærer at alt utstyr – inkludert brannslokkere, slangetromler, ledesystem og nødlys – blir registrert. I NOHA merker vi alt utstyr med strekkoder og lagrer informasjonen digitalt i en egen database.
Når serviceteknikeren har skaffet seg oversikt over alt utstyret blir hvert enkelt apparat kontrollert i henhold til gjeldende krav og norske standarder. Eksempelvis skal brannslanger trykktestes hvert femte år, håndslokkere med skum eller vann skal ha en utvidet service hvert femte år, mens øvrige slokkere skal kontrolleres, og eventuelt trykktestes hvert tiende år. Men alt dette vet en profesjonell servicetekniker fra NOHA!
Eventuelle utbedringer gjøres på stedet, eller på godkjent verksted. Alt som blir gjort blir sammenfattet i en rapport som blir sendt til virksomheten i etterkant. Det vil si, det er i hvert fall slik vi gjør det.
Serviceavtaler forenkler hverdagen
En driftsleders hverdag er fylt med mange gjøremål, og svært ofte dukker uforutsette ting opp. Det å ha en serviceavtale på brannvernutstyret bidrar til å forenkle den travle hverdagen. Med en slik avtale blir kontrollen gjennomført av profesjonelle serviceteknikere uten at du trenger å tenke på det i det hele tatt, og dokumentasjonen får du oversendt digitalt.
En serviceavtale har flere andre fordeler også: Én ting er økt sikkerhet for alle personene i bygget. Det er tross alt det aller viktigste. Men i tillegg vil jevnlig vedlikehold bidra til å forlenge levetiden på brannvernutstyret dere har. Og du slipper å bruke tid på å lete i permer og papirbunker når du trenger dokumentasjonen, eller for å finne ut når du sist hadde en sjekk av utstyret. For den har du på ett sted – digitalt!
Les også: Alt du trenger å vite om serviceavtale for brannvern
Kort oppsummert:
Med en serviceavtale som inkluderer digital rapportering har du full kontroll til enhver tid. Da vet du at nødvendig slukningsutstyr er på plass i bygget, og du kan være sikker på at det fungerer den dagen det eventuelt blir bruk for det. Og det er dokumentert at alt er i henhold til lover og forskrifter. Enklere blir det ikke.
Du kan lese mer om hva en slik serviceavtale innebærer på våre nettsider. Har du lyst til å sjekke hvordan det står til brannsikring i bygget ditt, kan du også ta testen nedenfor.